Se zakladatelem rodinné firmy FLÍDR, Karlem Flídrem, jsme si povídali nejen o tom, co dokáže náhoda, která přeje připraveným, ale také o inovacích a krizích, ze kterých jako firma vyšli silnější a také o tom proč jeho zaměstnanci nepotřebují odbory.
Jste příkladem typické rodinné firmy. Skromné začátky v pronajaté dílně vystřídal úspěch v podobě tří set spokojených zaměstnanců a širokého portfolia výrobků a služeb. Kde se vzal ten nápad, že začnete podnikat zrovna v automobilovém průmyslu?
Stalo se to díky náhodě, která mi přivedla do cesty člověka, co pracoval ve firmě zabývající se výrobou pro automobilový průmysl. Tenkrát mi poslal první poptávku na výrobu dílů pro vozy Škoda Felicia. Když jsem viděl, jaké množství kusů se předpokládá, že by se mělo ročně dodávat, tak jsem si myslel, že si dělá legraci a poptávku včetně výkresů jsem hodil do koše. Když mi za týden volal, jestli už mám nabídku zpracovanou, tak jsem mu popravdě řekl, co jsem s jeho poptávkou udělal a on mně na to s úsměvem řekl, ať tu poptávku z koše vyndám a nabídku zpracuji. Což jsem udělal a netrvalo dlouho a bez jakýchkoli zkušeností a certifikací jsme se stali dodavateli automobilového průmyslu. Byla to náhoda? Nebo to tak mělo být? Nevím. Ale byla to momentální situace, kterou jsem přehodnotil a která nás vedla dál k rozvoji této části našeho podnikání.
Co byste rád ze svých zkušeností předal mladší generaci?
Snažím se, aby slovo ředitele nebylo jen prázdným slibem, ale skutečným závazkem, který se plní. A to nejen v oblasti dodržování termínů a kvality, ale i v osobním přístupu k zaměstnancům a partnerům. Toto jsou klíčové hodnoty, které chceme udržet a předávat dál, ať už v rámci rodiny nebo firmy jako celku. Tímto způsobem si udržujeme silnou firemní kulturu a podporujeme tradici, kterou naše rodina vytvořila.
Jaký nejtěžší moment jste musel v podnikání překonat?
Během finanční krize v roce 2008 a následně během pandemie COVID-19 jsme čelili vážným výzvám, které vyžadovaly rychlé a rozhodné kroky. V srpnu 2008, kdy ekonomická situace zasáhla nejvíce, jsem ten den musel rozdat asi 36 výpovědí a říkal jsem svým zaměstnancům: "Nebrečte, i kdybych měl koupit kolotoče, tak se nějakým způsobem udržíme, ale teď to berte jako krátkou, dočasnou věc, aby si firma byla schopná ulevit." A do 3 měsíců byli všichni zpátky a dalších 10 zaměstnanců navíc. A v roce 2009 jsme dokonce zvýšili výrobu o 35 %. Podobný přístup jsem zvolil i během krize COVID-19, opět s přirovnáním k situaci s kolotoči, což symbolizuje, že ať přijde cokoliv, najdeme způsob, jak se udržet v chodu. Po obou krizích se nám podařilo chod firmy nejen se stabilizovat, ale i posunout se dál a vyjít z krize ještě silnější, než když jsme do krize vstupovali.
Zavedla vaše firma v posledních letech nějaká inovativní řešení?
Snažíme se jít s dobou. Proto i v naší společnosti zavádíme nové (a nyní samozřejmě už nezbytné) procesy jako například digitalizace a robotizace výroby, vytápění a chlazení spalováním dřevní štěpky nebo využívání sluneční energie pro zvýšení energetické soběstačnosti. Samozřejmě se svou činností snažíme co nejméně zatížit bezprostřední okolí a přírodu. Nicméně je také velmi důležitá diverzifikace zdrojů energie. Tento termín může znít poměrně vznešeně, ale jednoduše řečeno, pokud bude drahá elektřina, můžeme si minimálně polovinu ekologicky vyrobit sami. Jako bonus k tomuto benefitu můžeme přičíst nastavení automatického řízení našeho bateriového úložiště. Díky tomuto nastavení jsme mohli snížit poplatky za rezervované ¼ hodinové maximum o téměř 400 tis. Kč/rok. Zároveň do bateriového uložiště můžeme ukládat přetoky. Děje se to v tu chvíli, kdy FVE přesahuje svým výkonem celkovou spotřebu výrobního areálu FLÍDR. K tomuto přetoku dochází až ve chvíli, kdy výkon FVE je vyšší než celková aktuální spotřeba a baterie jsou plně nabité. Teprve poté je přetok účtován obchodníkovi s elektrickou energií. V letošním roce předpokládáme výrobu více než 800 MWh elektrické energie, což bude asi 53 % naší celkové spotřeby elektrické energie za rok 2024. Také jsme se „odstřihli od plynu" jako primárního zdroje tepla. Po vypuknutí energetické krize jsme i my hledali možné varianty. Jak jsme tento velký problém vyřešili? Nakonec zvítězila koncepce spalování dřevní štěpky v automatickém kotli s výkonem 500 kW. Tento tepelný zdroj celého areálu je provozován celoročně. V letních měsících tímto automatickým kotlem ohříváme teplou užitkovou vodu. V kombinaci s absorpčním chladičem, o výkonu 380 kW, je z tepla spalované štěpky vyráběna i chladná voda o teplotě 14°C. Tato chladná voda slouží pro technologii lisovny plastů a přebytečný chlad je využíván i k částečné temperaci prostorů obrobny a nástrojárny, kde se vyrábí vysoce přesné, teplotně citlivé obrobky především ze slitin Al. Změna koncepce celého energobloku nám umožnila přejít z režimu velkoodběratele zemního plynu do kategorie maloodběru. Digitalizaci výroby máme jako většina firem samozřejmě za sebou, je to nezbytná součást proměny moderní firmy.
To je spousta práce, kterou už máte za sebou. Jaké jsou vaše další plány?
Dalším návazným krokem, který nás čeká, je zvládnutí procesu kapacitního plánování pomocí APS (Advanced Planning and Scheduling) systému. Fronta požadavků je řazena na základě interních pravidel tak, aby byl splněn termín zakázek v souladu s prostojovým časem při seřizování stroje na jinou výrobu. Tímto krokem lze získat optimální plán, který zajistí na jedné straně spokojenost zákazníka s termínem dodání a na druhé straně plně využije naše výrobní kapacity.
Pokud bychom se nyní odklonili od výroby a podívali bychom se, co je aktuálně velice ožehavé téma, tak je to umělá inteligence neboli AI (Artificial Intelligence). Společnosti skupiny Flídr group působí na trhu přes 30 let. Přesto se zde nacházejí procesy, které se prozatím nezměnily. Příkladem jsou faktury a jejich ruční zadávání do systému. Aktuálně pracujeme na takzvaném vytěžování faktur pomocí umělé inteligence. Cílem je získat veškerá data z faktury a schopnost založit doklad bez lidského zásahu. Pokud však dojde k problému při samotném vytěžování, AI upozorní účetní, která zkontroluje doklad. Může také upravit konkrétní získaný údaj tak, aby byl pro příště správně založen. Paralelně také dojde k tomu, že AI se z této opravy ponaučí a příště již tuto chybu nezopakuje. Upřímně jsem velice zvědav, zda praxe ukáže, jestli nebude tento proces složitější než samotná digitalizace výroby.
To všechno dokáže zvýšit efektivitu a ušetřit lidské zdroje. Prozraďte nám ale jakým způsobem si vybíráte kolegy do týmu?
Dáváme přednost lidem, kteří mají chuť se učit něco nového. Většinou vítězí intuice a pocit, že je to ten správný. Jako majitel firmy se někdy účastním i přijímacích pohovorů a také osobně angažuji v roli HR. Toto osobní zapojení mi umožňuje nejen lépe poznat potřeby a motivace našich zaměstnanců, ale také jim pravidelně vyjadřuji uznání. Pochvala vyřčená před kolegy vytváří silnou motivaci pro jednotlivce i pro tým jako celek. Když zaměstnanci vidí, že jejich práce je ceněna a že mají podporu vedení, cítí se větší zodpovědnost za výsledky své práce. Svým zaměstnancům nabízíme mnoho firemních benefitů, namátkově pouze zmíním například: jazykové kurzy v rámci pracovní doby, zvýhodněné mobilní tarify, nabídka masa z naší biofarmy, odměny za zlepšovací návrhy, příspěvky při významných pracovních událostech nebo například 25 dní dovolené a mnoho dalších…
Kam směřují vize Vaší firmy?
Dopředu, ale konkrétní myšlenky musí vždy uzrát, mnohdy jsou formovány okolím, zákazníky, ale někdy i náhodou.
Často se v souvislosti s podnikáním hovoří o společenské odpovědnosti, odpovědném podnikání a udržitelnosti. Je vám toto téma blízké?
Určitě. Snažíme se do těchto aktivit zapojovat již několik let. Když zmíním jedny z posledních projektů, byla by to podpora lokálního spolku, který podporuje a rozvíjí náhradní rodinnou a hostitelskou péči. Podporujeme kulturní dění v našem regionu. Přispívali jsme na vybudování školní zahrady v nedaleké základní škole, a to nejen pro ekologickou výchovu, ale i pro setkávání školy, rodičů a širší veřejnosti. Dále jsme podíleli na vzniku publikace Českého červeného kříže První pomoc není věda. Z těch starších bych určitě zmínil například nákup postýlek do místní mateřské školy nebo pomoc při realizaci kované mříže kostela zde v Širokém Dole.
Na co jste ve Vaší společnosti nejvíce hrdý?
Na to, že se mně za 30 let podařilo dát dohromady kolektiv šikovných a pracovitých lidí. Já vždycky říkám, že nepotřebujeme žádné odbory, protože odbory jsem tady já a pokud má někdo nějaký problém, ať přijde za mnou a společně se pokusíme najít řešení.
Kde berete inspiraci a nápady, ale také sílu a energii pro práci? Jak nejraději relaxujete?
Snažím se naslouchat okolí a využívat intuici. Kde beru sílu a energii? No, občas ty baterky jsou totálně vybité. Nejraději relaxuji v práci. A to tak, že si zajdu do výroby a místo čísel a grafů nebo nekonečných jednáních se zákazníky či dodavateli se dívám na něco hmatatelného, co se v té výrobě vyrábí. A co se týče relaxace v soukromí, tak pokud mi to fyzické síly a zdraví dovolí, tak štípání dříví nebo projížďka s rodinou na elektrokolech po krásách okolní krajiny, kde si na závěr výletu dáme v nějaké hospůdce jedno orosené pivo.
Foto: archiv společností skupiny FLÍDR group
Ocenění Českých Podnikatelek stojí na Vaší straně. Vnímáme Vaše potřeby, hledáme řešení a poskytujeme informace a inspiraci.