Loading...

Úspory domácností se v březnu poprvé po 5 letech snížily

20.05.2022

Meziměsíčně klesly o 26 miliard korun, což znamená nejrychlejší pokles za 9 let

 

Praha, 20. května 2022 – Vklady českých domácností u bank se v březnu poprvé za téměř pět let snížily. Naposledy se tak stalo v květnu 2017. Oproti únoru klesly o 26 miliard korun na 3,04 bilionu korun. Za za jeden měsíc se tak snížily téměř o jedno procento, což je dokonce nejrychlejší meziměsíční pokles od května 2013. Během března se snížil objem úspor také mezi živnostníky, kteří měli na konci měsíce uloženo 166 miliard korun, o miliardu méně než koncem února. Jejich úspory se tak snížily pošesté z posledních 7 měsíců. Naopak objem firemních vkladů v bankách se zvýšil o 10 miliard a dosahoval tak 1,33 bilionu korun. Vyplývá to z výpočtů společnosti CRIF – Czech Credit Bureau, které provedla na základě dat České národní banky a portálu www.informaceofirmach.cz.

„Data o úsporách domácností a živnostníků již delší dobu naznačují, že doba výrazné akumulace úspor je pryč. Situace se začala měnit už ke konci prvního pololetí loňského roku, kdy lidé po uvolnění protiepidemických opatření začali více utrácet. Během posledních 6 měsíců se tento trend ještě prohloubil. Jestliže v březnu loňského roku měly domácnosti ušetřeno o 13 % více než v březnu 2020, letos v březnu měly v meziročním srovnání pouze o 4 % více,“ říká Věra Kameníčková, analytička společnosti CRIF – Czech Credit Bureau. Důvodů může být podle ní několik, ale tím hlavním je vysoká inflace: „Řada lidí, kteří si ještě před rokem odkládali peníze stranou, si to dnes již nemůže dovolit. Na jedné straně některé skupiny lidí své úspory rozpouští, na straně druhé se zvyšuje dynamika spotřebitelských úvěrů a růst objemu úvěrů na bydlení je stabilní na úrovni 11 %,“ vysvětluje Věra Kameníčková.

Za mírným poklesem vkladů může být  i  odložená spotřeba z přechozích období. Tomu by napovídal růst úvěrů na spotřebu. Celková výše úvěrů pro domácnosti meziměsíčně vzrostla o 15 miliard. Objem úvěrů na bydlení se zvýšil  o 12 miliard a objem úvěrů na spotřebu o 3 miliardy korun. „Když se podíváme na to, jak se meziročně měnil objem spotřebitelských úvěrů, vidíme zde jednoznačně rostoucí trend. Ještě v březnu loňského roku jejich objem v meziročním srovnání stagnoval, potom ale začal pomalu růst a v březnu tohoto roku už byl téměř o 9 % vyšší než před rokem,“ upozorňuje Věra Kameníčková.

Úspory živnostníků se opět ztenčily...

 

... celou tiskovou zprávu si můžete přečíst ZDE

 

Další články

OCENĚNÍ ČESKÝCH PODNIKATELEK

Ocenění Českých Podnikatelek stojí na Vaší straně. Vnímáme Vaše potřeby, hledáme řešení a poskytujeme informace a inspiraci.

Auditor

Logo - ECOVIS FACTA

Hlavní partner

Logo - Microsoft

Partneři

Logo - ASOCIACE MALÝCH A STŘEDNÍCH PODNIKŮ A ŽIVNOSTNÍKŮ ČR
Logo - Alukov
Logo - Barna Medical s.r.o.
Logo - BEWIT
Logo - ČESKÁ MINCOVNA
Logo - ČSOB
Logo - ETERNAL by Helena
Logo - EVOLVE
Logo - DANDELION
Logo - DOBRÁ TISKÁRNA
Logo - DoxoLogic
Logo - IcyBear
Logo - IDC - FOOD, s.r.o.
Logo - IN-EKO TEAM s.r.o.
Logo - Kv.Řezáč, s.r.o.
Logo - Mediarex Communications
Logo - Nadační fond Jany Zimové
Logo - OGILVY
Logo - Photodienst Brno
Logo - RESPILON
Logo - TALERS
Logo - VERE PRAGUE
Logo - ZÁMEK LOUČEŇ

Partneři slavnostního dne

Logo - 201 consulting
Logo - AGRA GROUP
Logo - COSMETICS ATOK INTERNATIONAL
Logo - AUTO-BAYER
Logo - Copilot
Logo - ENVIROCONT s.r.o.
Logo - Chalk, spol. s r.o
Logo - KTA Technika s.r.o.
Logo - SAVE CZ
Logo - STOPRO BEK, s.r.o.
Logo - TROX Tech-Trade, s.r.o.

Dodavatelé

Logo -
Logo - Dermacol
Logo - Naturprodukt CZ
Logo - VINAŘSTVÍ MALÁNÍK – OSIČKA s.r.o.

Mediální partner

Logo - AGE
Logo - POSITIV Business & Style
Logo - Franchising.cz
Logo - TRADE NEWS
Logo - Inpublic Group
Logo - EPRAVO.CZ
Logo - ČR PLUS
Logo - HORIZONT POINT
Logo - RF HOBBY
Logo - MADAM BUSINESS
Logo - BRANDS & STORIES
Logo - BusinessInfo.cz