Loading...

Inovace jako hnací motor podnikání

09.05.2017

Stále častěji jsou pro úspěch v podnikání důležité inovace. Umění podívat se na byznys jinýma očima pomáhá podnikatelům i podnikatelkám získávat konkurenční výhodu, a to napříč všemi obory. Potvrzují to i slova módní návrhářky Jitky Klett a ředitelky pro rozvoj společnosti Dermacol Věry Komárové, které byly hosty 30. Klubového setkání Ocenění českých podnikatelek na téma „O úspěchu – ženství – životě“.

Úspěšný projekt Ocenění českých podnikatelek slaví v letošním roce 10 let. Aby byl pořád svěží a přinášel podnikatelkám nové impulsy do jejich profesního života, musí i on držet krok s dobou a věnovat se aktuálním tématům. „Uvědomili jsme si, že v současné době jsou mezi úspěšnými podnikateli čím dál aktuálnější témata jako inovace, e-commerce, nebo start up. Také proto se chceme v letošním jubilejním ročníku soutěže věnovat problematice inovací, které pomáhají našim úspěšným podnikatelkám v rozvoji jejich byznysu,“ říká zakladatelka projektu Ocenění českých podnikatelek Helena Kohoutová.

Jednou z oblastí, ve které jsou pro dosažení úspěchu inovace opravdu nezbytné, je bankovnictví. „Bankovnictví bylo, je a bude ve své podstatě vždy ve znamení střetávání se starého a nového,“ říká výkonný ředitel pro Digitální bankovnictví ČSOB Radek Hájek, který tuto oblast přirovnává k obchodu s hudbou. Potkal je totiž stejný osud. „Dříve byla hudba dostupná jen ve specializovaných obchodech, a to ve formě pásek či LP desek. Dnes se však hudba oprostila od jakéhokoli nosiče a stala se věcí, která je digitální. A stejně to vypadá i s penězi v bankách. Ty jsou totiž v podstatě imaginární a vy věříte, že je tam máte,“ doplňuje Radek Hájek.

Aby byly inovace v bankovnictví úspěšné, je podle modelu používaného v ČSOB nutné, aby pracovaly se třemi zásadními faktory. Musí být pro uživatele i zaměstnance banky jednoduché, chytré a musí při jejich používání přinášet příjemný zážitek. „Abychom klienta našimi novinkami uspokojili, musíme mu umožnit, aby svůj požadavek vyřídil co možná nejjednodušeji, bez zbytečných kroků,“ vysvětluje Radek Hájek s tím, že všechny změny musí být v souladu s technologiemi. Například u internetového bankovnictví je nutné, aby možné jej obsluhovat například z mobilního telefonu. V takovém případě se každá složitost projeví násobně vzhledem k velikosti zařízení a očekávání zákazníka, že vyřídí svoje potřeby třeba v metru.

Chytrost inovací pak spočívá v precizní práci s daty, kterých je v bankovnictví celá řada. Na jejich základě pak banka musí být schopna personifikovat nabídky pro své klienty. „Data o našich klientech se snažíme využít nejen v online distribuci, ale i v té osobní. K dispozici je tak mají i naši pracovníci na pobočkách, což jim umožňuje jednodušší komunikaci s klienty. Díky tomu tak klient na pobočce pozná, že náš zaměstnanec na pobočce ví, s jakým problémem za ním přichází, např. vyzvednout si novou platební kartu,“ doplňuje Radek Hájek.

Příjemný zážitek se pak ČSOB snaží svým klientům zprostředkovat například pomocí aplikace ČSOB NaNákupy, která slouží jako mobilní peněženka. Jejím cílem je dostat do ní všechny naše věrnostní karty či body od obchodníků, které od obchodníků dostáváme.

Musíme si rozumět

Ruku v ruce s inovacemi jde i oblast IT. Dnes jsme totiž v situaci, kdy prakticky žádná firma nemůže nic udělat, aniž by nějakým způsobem nevyužila podpory IT. Týká se to jak výroby, komunikace s dodavateli i odběrateli, ve finančnictví, v právu. Problém, na který však často narážíme, je podle majitelky společnosti DAQUAS Dariny Vodrážkové ten, že dochází k nedorozumění mezi „ajťáky“ a běžnými uživateli informačních technologií a softwarů.

„My ‚ajťáky‘ potřebujeme, ale je pro nás poměrně složité si s nimi rozumět. Je pro nás obtížné jim sdělit, co po nich chceme, pro ně je pak obtížné pochopit naše myšlení,“ říká Darina Vodrážková, jejíž firma, jak sama říká, překládá z češtiny do češtiny, aby se „ajťáci“ a běžní lidé dokázali domluvit.

Řešením tohoto komunikačního problému je podle ní důraz na správné a jasné zadávání úkolů IT oddělením ve firmách. „Musíme se naučit správně zadávat úkoly, jasně definovat, co po IT chceme, co od IT projektů očekáváme. Pokud se tak neděje, prohlubuje to nedůvěru mezi oběma stranami. A právě důvěra je důležitým aspektem toho, aby práce na IT projektu byla pro všechny zúčastněné strany co nejpohodovější,“ vysvětluje Darina Vodrážková.

Dlouholetým partnerem Ocenění českých podnikatelek je i Česká pojišťovna. Ta v letošním roce přichází s tématem finanční gramotnosti. „Vždy jsme v rámci projektu OCP nabízeli členkám Helas Ladies Club a oceněným podnikatelkám zvýhodněné balíčky našich produktů. V průběhu let jsme zjistili, že tato cena je pro ně důležitá, nicméně důležitější je rozumět konkrétním produktům a znát důvody, proč by jejich využívání mělo být nedílnou součástí jejich podnikání,“ upozorňuje Šárka Dolanská, krajská ředitelka Praha II České pojišťovny.

Finanční gramotnost totiž není jen o tom vědět, jak se počítá úrok či jak se vypočítává pojistné. Spočívá hlavně v tom, vědět jak se zachovat v situacích, které nás mohou v životě a podnikání potkat. „Finanční gramotnost je pro nás velké téma. Neřešíme jen pojišťovnictví, ale prostřednictvím přednášek se snažíme pomáhat například podnikatelkám, aby se jim lépe podnikalo. Zabýváme se tak mnoha tématy, která pro ně mohou být přínosná,“ vysvětluje Šárka Dolanská s tím, že v rámci těchto přednášek dokáže Česká pojišťovna podnikatelkám poradit i v jejich každodenním fungování, například při řešení problému fluktuace zaměstnanců. I s tou se dá totiž vypořádat s využitím inovativních řešení.

Kreativita jako nutnost

Nové přístupy a inovace se opravdu promítají do všech oblasti lidského života. Výjimkou nejsou ani móda a kosmetika. Pro úspěch v těchto oborech je podle Jitky Klett i Věry Komárové nezbytná kreativita a schopnost ji využít tím správným směrem. „Abyste byli v kosmetickém průmyslu úspěšní, musíte být tvořiví a stále vymýšlet nové a nové produkty. Stejně tak je důležité dbát na kvalitu a stát si za ní. Můžete být skvělí, jen když máte skvělý výrobek. A ten je nutné umět propagovat, vysvětlit koncovým zákazníkům, proč se mají rozhodnout právě pro něj,“ říká ředitelka rozvoje společnosti Dermacol. A že se to této české rodinné firmě daří, dokazuje i její úspěch na zahraničních trzích. Ten je podpořen i spoluprací s youtubery, díky nimž se stal make up značky Dermacol velmi populární například ve Spojených státech amerických.

Mezinárodního úspěchu by nedosáhla bez kreativity a jejího spojení s estetikou ani módní návrhářka Jitka Klett, která se svou značkou Jitka Klett Fashion Design působí nejen na českém a slovenském trhu, ale svůj salón má i v Dubaji. Vedle kreativity a jejího praktického využití je podle ní pro úspěch v podnikání, a to nejen v módní branži, důležitá také víra v sebe sama. „Musíte si věřit a jít za vizí, kterou jste si nastavili. A ta vize se mění, celý život, lidé, země, vše se mění. Nicméně vy si musíte jistí sami sebou v každé situaci. V kritických okamžicích jste to totiž vy, kdo musí o věcech rozhodovat, kdo musí řešit problémy. A to, i když máte mezinárodní tým lidí. Konečné řešení jakéhokoli problému je vždy na vás,“ vysvětluje Jitka Klett.

Více o podnikání, životě a úspěších Věry Komárové a Jitky Klett si můžete přečíst v přiloženém dvojrozhovoru, který vznikl v rámci 30. klubového setkání Ocenění českých podnikatelek, které proběhlo v Siddharta Café v Budha-Bar Hotelu Prague.

Fotogalerie ze setkání zde.

OCENĚNÍ ČESKÝCH PODNIKATELEK 2019

Ocenění Českých Podnikatelek stojí na Vaší straně. Vnímáme Vaše potřeby, hledáme řešení a poskytujeme informace a inspiraci.

Odborný garant

Logo - CRIF - Czech credit bureau

Auditor

Logo - nsg morison

Partneři

Logo - MasterCard
Logo - ČESKÁ MINCOVNA
Logo - TRIVI
Logo - FARMAX
Logo - CzechTrade
Logo - Dermacol
Logo - JK JITKA KUDLÁČKOVÁ
Logo - BREE
Logo - Auto Průhonice - autorizovaný dealer vozů Volvo
Logo - TLC
Logo - presentigo
Logo - Ogilvy Public Relations
Logo - DHL
Logo - ASOCIACE MALÝCH A STŘEDNÍCH PODNIKŮ A ŽIVNOSTNÍKŮ ČR
Logo - mediarex
Logo - DENTALO
Logo - FERTI CARE
Logo - ORGANIC WINES
Logo - Buddha-Bar Hotel Prague
Logo - BELVEC
Logo - ZÁTIŠÍ GROUP

Hlavní Mediální partneři

Logo - Franchising.cz
Logo - Franchising.cz
Logo - Svět Průmyslu
Logo - Reg TV
Logo - LIVE SIGNAL
Logo - Mladá fronta
Logo - First class

Mediální partneři

Logo - Trade
Logo - Age
Logo - Bonuss.cz
Logo - Inpublic Group
Logo - A11
Logo - XANTYPA
Logo - EPRAVO.CZ
Logo - DENÍK
Logo - ČR PLUS
Logo - ČR PLUS
Logo - Czech Slovak Leaders
Logo - Madam Business
Logo - INNOVATION
Logo - Parlamentní listy
Logo - TÝDEN
Logo - Marketing and Sales
Logo - Brands and Stories
Logo - INSTINKT
Logo - BYZMAG
Logo - s-press, výjimečné ženy