Loading...

FÉROVOST A NEUSTÁLÝ VÝVOJ

06.12.2021

Libor Sedláček byl prvním zaměstnancem společnosti GUMEX a se svým otcem zažil úplné začátky podnikání v garáži plné průmyslových hadic. Dnešní podoba rodinné firmy s pobočkami v Čechách i na Slovensku a více než sto padesát zaměstnanci vypovídá o tom, že strategie malých kroků, budování trvalých vztahů s klienty a poctivé práce se vyplatila.

Jste součástí skvěle fungující rodinné firmy, která je ve svém oboru lídrem na trhu. Jak začal váš podnikatelský příběh?
Cesta k tomu, jak vypadá naše společnost dnes, trvala spoustu let. Když tatínek v roce 1994 firmu zakládal, začínal od nuly a sídlo firmy jsme měli v garáži zemědělského družstva. Byl jsem prvním zaměstnancem a všeho se účastnil od samého začátku. Gumex stojí především na sortimentu průmyslových hadic a těsnění, i když jsme některé oblasti podnikání v průběhu let doplnili. Poskytujeme klientům kompletní servis, a kromě dovozu sami některé komponenty vyrábíme. Začínali jsme z gruntu, a dnes jsme díky kontinuální poctivé práci v našem oboru špička, a to jak v České republice, tak i na Slovensku.

 

Jak máte rozdělené role ve firmě? 
Hlavou podniku byl dlouhá léta táta, který firmu založil. Dnes jsme s bratrem, sestrou a tatínkem čtyři majitelé a každý má svou roli. Táta v roce 2000, když bylo ve firmě jen prvních deset zaměstnanců, udělal velmi velkorysé gesto a větší část firmy nám věnoval, abychom neměli pocit, že nás nějak brzdí. Nechal si jen deset procent a zbylý podíl rozdělil mezi nás, jeho děti, rovným dílem. Dneska mám o tři roky víc než tatínek, když firmu zakládal, a tohoto jeho velkorysého kroku si čím dál víc vážím Jsme firma, která je zvyklá postupovat po menších krůčcích, neděláme žádné revoluční změny, ale stále se vyvíjíme a jdeme dopředu. Já mám na starost marketing, spadá pode mě i prodej, ale ten již pár let řídí náš skvělý obchodní ředitel. Samotný marketingový tým čítá osm lidí. V Česku máme čtyři pobočky a působíme i na Slovensku. Rosteme plynule a v Česku je nás 115, na Slovensku dalších 35. Letos se navíc měníme na holding a ve firmě budeme mít ještě malinko jinou strukturu.

V tom případě pracujete na tom, aby firma měla kromě vás i další schopné manažery. Je to tak? 
Tím, že jsme naší firmě dali jasnou strukturu už v době našich začátků, a zorganizovali ji tak, aby měla co nejlepší řád, položili jsme dobré základy tomu, že když náš tým rozšíří nový člověk, firma může skvěle růst. Další vývoj v průběhu let ukázal, že se nám to podařilo. V rámci rodiny to máme rozděleno tak, že bratr zastává funkci generálního ředitele, já se starám o marketing a prodej, sestra dělá HR a tatínek měl donedávna na starosti finance. Aby se firmě dařilo, chováme se jako jedna rodina i v rámci kolektivu zaměstnanců. Funguje to dobře, i když nemáme stejnou krev. Naši manažeři i zaměstnanci sdílejí naše hodnoty a jsou nám v principu podobní. Principy, které jsou nám vlastní, by měly rezonovat i v nich. Naše filozofie by se dala shrnout do jednoduchého sloganu – POCTIVOST, SYSTÉM A ŘÁD A NEUSTÁLÝ VÝVOJ. Snažíme se, aby to na všem, co děláme, bylo vidět.

Stále se posouváte vpřed, jste velmi stabilní. Jak řešíte situace, kdy se vše nevyvíjí podle představ? 
Nepropadáme panice a neděláme unáhlená rozhodnutí, přemýšlíme dlouhodobě. Například v květnu 2020 jsme otevřeli novou pobočku v Hradci Králové. To byla opravdu nejhorší doba, kterou provázel strach z pandemie a spousta opatření. Chtěli jsme to v jedné chvíli stopnout, ale nakonec jsme vše nechali běžet podle původního plánu, což byl dobrý signál pro zaměstnance i zákazníky, signál, že to myslíme vážně. A dnes vidíme, že to byl správný krok. Moje rada zní: „Moc se nedívej okolo, dělej, co umíš a zákazníci to ocení.“ A také je potřeba myslet na to, že nestačí jen umět vyrobit nebo dodat, je důležité to dát vědět. Takže vždy mám na mysli, že je potřeba schopnosti firmy hodně propagovat. Snažíme se, aby se na nás mohl zákazník spolehnout. Tomu podřizujeme vše. Například náš mikrotým programátorů zabezpečuje propojování

Jaké byly největší milníky ve vývoji vaší společnosti? 
V první řadě je to samotné založení firmy naším tatínkem. Ten, který udělá první krok zůstane navždy v historii firmy tím nejodvážnějším. A v jeho případě si toho cením zvlášť, protože šel do zcela jiného oboru. Další významný krok potom udělal opět tatínek a to, když po šesti letech od založení věnoval část firmy nám, svým dětem. Dávat příležitost je víc, než dávat peníze. Významným momentem bylo také postavení našeho areálu ve Strážnici v roce 2009 a následné pořízení technologií a přeměna firmy z čistě obchodní na výrobně-obchodní. A samozřejmými milníky byly všechny omyly a chyby, stejně jako využité příležitosti.

Jaké chystáte pro své klienty novinky? 
V minulosti jsme odmítali sériovou výrobu a věnovali se výhradně té zakázkové. S příchodem nové technologie na zpracování plošných materiálů se i toto mění a stáváme se partnery také pro sériové zakázky. V roce 2022 otevřeme novou pobočku a budeme se více věnovat projektům v rámci nichž  pro zákazníky děláme nestandardní zakázky ve větších celcích. A také jsme před rokem začali dodávat plastové desky, které se nyní učíme zpracovávat na frézovacích routrech a pro zákazníky jsme připravili unikátní vzorníky.

Co vám udělalo v poslední době radost? 
Obdivuji otevřenost mladých podnikatelů a jejich ochotu sdílet své příběhy včetně prožitých neúspěšných akcí. Proto mám radost, že si tyto příběhy mohu poslechnout na mnoha podcastech a i díky tomu jim myslím lépe rozumím a snadněji s nimi můžeme navázat spolupráci. Radost mám také z každého dne prožitého ve zdraví a když vidím, že jsem přínosem našemu týmu i našim zákazníkům. Radost mi dělá samozřejmě rodina, bez tohoto pevného základu a mé fantastické ženy bych nebyl tím kým jsem.

Na co jste ve firmě hrdí? 
Na spokojené zákazníky, kteří nás podporují nejen skutky (opakované objednávky), ale i slovy (doporučení a hodnocení).

Čemu momentálně ve firmě věnujete největší pozornost?
Rozvoji v dalších letech. Zvětšujeme také IT oddělení, včetně programátorské sekce, abychom zvládli plánovaný růst a požadavky trhu, byť jsme to často my, kdo s novými nápady za zákazníky přichází.

 

Jaké jsou vaše plány do budoucna? 
Mít radost z práce pro naše kolegy a zákazníky. Nevyhořet a neustále rozvíjet své schopnosti. Vnímám, že my majitelé si chceme práci užívat a pokud se to bude dařit nám, jsem přesvědčený, že se to promítne do celé firmy. Pro mě je podnikání hra, takže doufám, že i v budoucnu si budeme hodně hrát.

Jak vnímáte aktivity Podnikatelské platformy Helas?
Platformu vnímám jako hodně rozkročenou mezi různé aktivity. V té části, která zajímá mne – firemní podnikatelské prostředí jsem rád za možnost vidět firemní život z mnoha rozdílných pohledů, které by mne samotného ani nenapadly. Je fajn, že dokáže propojit odborníky z různých oblastí s podnikateli, stejně jako podnikatele samotné. Určitě bych byl rád, kdyby pokračoval seriál týkající nově pojatého řízení firem, pod vedením pana Pavla Vosoby nebo podobného inovátora.

Další články

OCENĚNÍ ČESKÝCH PODNIKATELEK

Ocenění Českých Podnikatelek stojí na Vaší straně. Vnímáme Vaše potřeby, hledáme řešení a poskytujeme informace a inspiraci.

Auditor

Logo - ECOVIS FACTA

Hlavní partner

Logo - Microsoft

Partneři

Logo - ASOCIACE MALÝCH A STŘEDNÍCH PODNIKŮ A ŽIVNOSTNÍKŮ ČR
Logo - Alukov
Logo - Barna Medical s.r.o.
Logo - BEWIT
Logo - ČESKÁ MINCOVNA
Logo - ČSOB
Logo - ETERNAL by Helena
Logo - EVOLVE
Logo - DANDELION
Logo - DOBRÁ TISKÁRNA
Logo - DoxoLogic
Logo - IcyBear
Logo - IDC - FOOD, s.r.o.
Logo - IN-EKO TEAM s.r.o.
Logo - Kv.Řezáč, s.r.o.
Logo - Mediarex Communications
Logo - Nadační fond Jany Zimové
Logo - OGILVY
Logo - Photodienst Brno
Logo - RESPILON
Logo - TALERS
Logo - VERE PRAGUE
Logo - ZÁMEK LOUČEŇ

Partneři slavnostního dne

Logo - 201 consulting
Logo - AGRA GROUP
Logo - COSMETICS ATOK INTERNATIONAL
Logo - AUTO-BAYER
Logo - Copilot
Logo - ENVIROCONT s.r.o.
Logo - Chalk, spol. s r.o
Logo - KTA Technika s.r.o.
Logo - SAVE CZ
Logo - STOPRO BEK, s.r.o.
Logo - TROX Tech-Trade, s.r.o.

Dodavatelé

Logo -
Logo - Dermacol
Logo - Naturprodukt CZ
Logo - VINAŘSTVÍ MALÁNÍK – OSIČKA s.r.o.

Mediální partner

Logo - AGE
Logo - POSITIV Business & Style
Logo - Franchising.cz
Logo - TRADE NEWS
Logo - Inpublic Group
Logo - EPRAVO.CZ
Logo - ČR PLUS
Logo - HORIZONT POINT
Logo - RF HOBBY
Logo - MADAM BUSINESS
Logo - BRANDS & STORIES
Logo - BusinessInfo.cz