Loading...

DIGITÁLNÍ EXPORT

09.08.2019

DIGITÁLNÍ EXPORT

První díl nového seriálu o zákulisí mezinárodního obchodu

Vážení přátelé,

ve spolupráci s advokátní kanceláří Squire Patton Boggs jsme pro vás připravili seriál, ve kterém chceme postupně představit příležitosti, podmínky, rizika a řadu dalších důležitých informací, které se vám mohou v mezinárodním obchodu hodit.. Pokud by Vás nějaké téma zajímalo, napište nám a v některém z dalších dílů se mu můžeme také věnovat. 

V prvním díle vám Petra Věžníková představí mezinárodní digitální trh Přeshraniční obchod v oblasti e-commerce rok od roku roste. Řada z vás by se do něj chtěla zapojit, ale bojí se nebo neví jak.

E-commerce obchodování: co to je a na co nezapomenout

V době vysoké konkurence a značné globalizace zaznamenává český vývoz rekordní výsledky. Ačkoliv stále většina exportu probíhá tradičními distribučními kanály, digitalizace zasahuje i do této sféry a dynamicky měnící se prostředí online světa láká exportéry, aby pro své vývozy využili možnosti elektronického obchodování (e-commerce, e-business). E-commerce přitom musíme vnímat nejen jako záležitost prodeje a obchodování s koncovými zákazníky – spotřebiteli, ale i jako možnost pro spolupráci v rovině B2B. Česká republika patří v tomto ohledu mezi evropské velmoci.

E-commerce má tu výhodu, že nepotřebujete žádného zprostředkovatele. Jde o přímý kontakt, kde máte lepší možnost kontroly průběhu obchodních operací, rychlejší odezvu, možnost uplatnit vlastní marketingovou strategii. Jedná se např. o nákupy zboží ve firemních e-shopech, softwarových produktů jejich stažením ze sítě, platby za přístup k informacím, finanční převody apod. Elektronické obchodování se značně rozšířilo v oblasti prodeje spotřebního zboží konečným spotřebitelům. Roste využití v oblasti mezifiremního obchodování „B2B“, například formou internetových aukcí. Existuje i možnost „C2B“ (consumer-to- business), kde díky internetu mohou zákazníci sami aktivně vyhledávat firemní nabídky, iniciovat nákupy a v některých případech i aktivně ovlivňovat nákupní podmínky na internetu.

Poměrně snadná situace je při obchodování v rámci Evropské unie, která zaručuje volný pohyb zboží a služeb. V poslední době je kladen velký důraz na odstranění překážek i v oblasti on-line obchodu (např. zákaz diskriminace přístupu k on-line službám a platbám, nebo-li tzv. geoblockingu), nastavení jednotných pravidel pro umožnění volného dat a informací (např. známé nařízení GDPR, ale i méně známé nařízení o volném pohybu neosobních údajů) a zajištění bezpečnosti sítí a informačních systémů.

Při obchodování s třetími zeměmi můžeme narážet na nejrůznější specifika – jazyková, politická, ale i daňová a právní. Svoji prodejní strategii proto musíte danému trhu přizpůsobit – počínaje všeobecnými obchodními podmínkami, které se musí v mnoha ohledech přizpůsobit náležitostem v daném státě. V našem tématu je určitě dobré nepodcenit otázky spojené s ochranou osobních údajů a zabezpečením elektronické komunikace, platebními možnostmi a jejich omezeními, v neposlední řadě pak otázky související se samotným dodáním služby (které se ovšem nijak podstatně neliší od toho, co exportéři znají v případě klasického exportu – nové technologie ale mohou umožnit jednodušší sledování dodavatelského řetězce, např. za použití blockchain technologií).

Společnosti by si měly dobře ohlídat ochranu svého duševního vlastnictví a know-how, ať už se jedná o správné nastavení portfolia ochranných známek, patentovou ochranu nebo autorská práva. Stejně tak pravidla pro reklamu a marketingovou komunikaci se mohou v různých státech lišit, a je potřeba tato specifika znát a přizpůsobit se jim při volbě komunikační strategie.

Důležité aspekty zahraniční e-commerce

  • Omezení přeshraničních prodejů (některé státy mohou mít restrikce nebo vyšší cla)
  • Lokalizace e-shopu (technické a legislativní požadavky)
  • Daňová specifika (přihlášení k DPH)
  • Byrokratická omezení
  • Exportní financování
  • Platby (limity, nutnost mít účet v bance daného státu a provádět platby přes ní; možná omezení online platebních transakcí)
  • Marketing a reklama
  • Ochrana osobních údajů a kybernetická bezpečnost
  • Duševní vlastnictví a know-how

Víte, že…

  • Čtvrtina vývozců bude prodávat na internetu; podle průzkumu společnosti GfK již na e-shopech své zboží a služby nabízí pětina exportujících firem. V příštích letech sem navíc hodlá vstoupit dalších 6 % dotazovaných společností.
  • Každá druhá společnost, která aktuálně provozuje nebo se chystá do budoucna zřídit e-shop, chce podle GfK prostřednictvím internetových obchodů směřovat své zboží i do zahraničí.
  • Zboží a služby prodávané na e-shopech zatím ve většině případů (80 %) míří do střední, východní či západní Evropy.

V příštím díle se bude Jaroslav Tajbr ze Squire Patton Boggs věnovat sankcím v mezinárodním obchodě včetně praktických tipů, jak se jim vyhnout a jak s nimi pracovat. A budeme se těšit na Vaše návrhy témat.

Další články

OCENĚNÍ ČESKÝCH PODNIKATELEK

Ocenění Českých Podnikatelek stojí na Vaší straně. Vnímáme Vaše potřeby, hledáme řešení a poskytujeme informace a inspiraci.

Auditor

Logo - ECOVIS FACTA

Hlavní partner

Logo - Microsoft

Partneři

Logo - ASOCIACE MALÝCH A STŘEDNÍCH PODNIKŮ A ŽIVNOSTNÍKŮ ČR
Logo - Alukov
Logo - Barna Medical s.r.o.
Logo - BEWIT
Logo - ČESKÁ MINCOVNA
Logo - ČSOB
Logo - ETERNAL by Helena
Logo - EVOLVE
Logo - DANDELION
Logo - DOBRÁ TISKÁRNA
Logo - DoxoLogic
Logo - IcyBear
Logo - IDC - FOOD, s.r.o.
Logo - IN-EKO TEAM s.r.o.
Logo - Kv.Řezáč, s.r.o.
Logo - Mediarex Communications
Logo - Nadační fond Jany Zimové
Logo - OGILVY
Logo - Photodienst Brno
Logo - RESPILON
Logo - TALERS
Logo - VERE PRAGUE
Logo - ZÁMEK LOUČEŇ

Partneři slavnostního dne

Logo - 201 consulting
Logo - AGRA GROUP
Logo - COSMETICS ATOK INTERNATIONAL
Logo - AUTO-BAYER
Logo - Copilot
Logo - ENVIROCONT s.r.o.
Logo - Chalk, spol. s r.o
Logo - KTA Technika s.r.o.
Logo - SAVE CZ
Logo - STOPRO BEK, s.r.o.
Logo - TROX Tech-Trade, s.r.o.

Dodavatelé

Logo -
Logo - Dermacol
Logo - Naturprodukt CZ
Logo - VINAŘSTVÍ MALÁNÍK – OSIČKA s.r.o.

Mediální partner

Logo - AGE
Logo - POSITIV Business & Style
Logo - Franchising.cz
Logo - TRADE NEWS
Logo - Inpublic Group
Logo - EPRAVO.CZ
Logo - ČR PLUS
Logo - HORIZONT POINT
Logo - RF HOBBY
Logo - MADAM BUSINESS
Logo - BRANDS & STORIES
Logo - BusinessInfo.cz