DIGITÁLNÍ EXPORT
První díl nového seriálu o zákulisí mezinárodního obchodu
Vážení přátelé,
ve spolupráci s advokátní kanceláří Squire Patton Boggs jsme pro vás připravili seriál, ve kterém chceme postupně představit příležitosti, podmínky, rizika a řadu dalších důležitých informací, které se vám mohou v mezinárodním obchodu hodit.. Pokud by Vás nějaké téma zajímalo, napište nám a v některém z dalších dílů se mu můžeme také věnovat.
V prvním díle vám Petra Věžníková představí mezinárodní digitální trh Přeshraniční obchod v oblasti e-commerce rok od roku roste. Řada z vás by se do něj chtěla zapojit, ale bojí se nebo neví jak.
E-commerce obchodování: co to je a na co nezapomenout
V době vysoké konkurence a značné globalizace zaznamenává český vývoz rekordní výsledky. Ačkoliv stále většina exportu probíhá tradičními distribučními kanály, digitalizace zasahuje i do této sféry a dynamicky měnící se prostředí online světa láká exportéry, aby pro své vývozy využili možnosti elektronického obchodování (e-commerce, e-business). E-commerce přitom musíme vnímat nejen jako záležitost prodeje a obchodování s koncovými zákazníky – spotřebiteli, ale i jako možnost pro spolupráci v rovině B2B. Česká republika patří v tomto ohledu mezi evropské velmoci.
E-commerce má tu výhodu, že nepotřebujete žádného zprostředkovatele. Jde o přímý kontakt, kde máte lepší možnost kontroly průběhu obchodních operací, rychlejší odezvu, možnost uplatnit vlastní marketingovou strategii. Jedná se např. o nákupy zboží ve firemních e-shopech, softwarových produktů jejich stažením ze sítě, platby za přístup k informacím, finanční převody apod. Elektronické obchodování se značně rozšířilo v oblasti prodeje spotřebního zboží konečným spotřebitelům. Roste využití v oblasti mezifiremního obchodování „B2B“, například formou internetových aukcí. Existuje i možnost „C2B“ (consumer-to- business), kde díky internetu mohou zákazníci sami aktivně vyhledávat firemní nabídky, iniciovat nákupy a v některých případech i aktivně ovlivňovat nákupní podmínky na internetu.
Poměrně snadná situace je při obchodování v rámci Evropské unie, která zaručuje volný pohyb zboží a služeb. V poslední době je kladen velký důraz na odstranění překážek i v oblasti on-line obchodu (např. zákaz diskriminace přístupu k on-line službám a platbám, nebo-li tzv. geoblockingu), nastavení jednotných pravidel pro umožnění volného dat a informací (např. známé nařízení GDPR, ale i méně známé nařízení o volném pohybu neosobních údajů) a zajištění bezpečnosti sítí a informačních systémů.
Při obchodování s třetími zeměmi můžeme narážet na nejrůznější specifika – jazyková, politická, ale i daňová a právní. Svoji prodejní strategii proto musíte danému trhu přizpůsobit – počínaje všeobecnými obchodními podmínkami, které se musí v mnoha ohledech přizpůsobit náležitostem v daném státě. V našem tématu je určitě dobré nepodcenit otázky spojené s ochranou osobních údajů a zabezpečením elektronické komunikace, platebními možnostmi a jejich omezeními, v neposlední řadě pak otázky související se samotným dodáním služby (které se ovšem nijak podstatně neliší od toho, co exportéři znají v případě klasického exportu – nové technologie ale mohou umožnit jednodušší sledování dodavatelského řetězce, např. za použití blockchain technologií).
Společnosti by si měly dobře ohlídat ochranu svého duševního vlastnictví a know-how, ať už se jedná o správné nastavení portfolia ochranných známek, patentovou ochranu nebo autorská práva. Stejně tak pravidla pro reklamu a marketingovou komunikaci se mohou v různých státech lišit, a je potřeba tato specifika znát a přizpůsobit se jim při volbě komunikační strategie.
Důležité aspekty zahraniční e-commerce
Víte, že…
V příštím díle se bude Jaroslav Tajbr ze Squire Patton Boggs věnovat sankcím v mezinárodním obchodě včetně praktických tipů, jak se jim vyhnout a jak s nimi pracovat. A budeme se těšit na Vaše návrhy témat.
Ocenění Českých Podnikatelek stojí na Vaší straně. Vnímáme Vaše potřeby, hledáme řešení a poskytujeme informace a inspiraci.