Loading...

COVID-19 odhalil, které firmy jsou připravené čelit krizím

06.10.2020
„Rodinné firmy se ukázaly jako tahouni v krizi. Semkly se k tomu, aby ochránily svůj byznys, a zároveň projevily zájem investovat,“ říká v rozhovoru Eva Svobodová, generální ředitelka AMSP ČR-Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR.

 

Tuzemští podnikatelé prožívají v současné době nelehké období. Jak jim v této době pomáhá Asociace malých a středních podniků a živnostníků? Upravili jste nějak podpůrné akce?
Asociace působila od počátku nouzového stavu jako pevný bod a informační místo. Reagovali jsme všem podnikatelům na všechny dotazy obratem, nejpozději do 48 hodin. První dny jsme byli skutečně zahlceni telefonáty a e-maily jak ze strany podnikatelů, tak ze strany médií. Bylo to velmi stresující. Opatření vlády šla rychle za sebou, velmi často však chyběly prováděcí předpisy, firmy a zejména živnostníci se v podporách neorientovali, nevěděli, na co mají či nemají nárok, za jakých podmínek a které podpory lze kombinovat. Všechna nová opatření jsme zveřejňovali obratem, aby se co nejrychleji dostala k adresátům. Všechna původně připravovaná témata na 1. pololetí šla stranou – podpora Živnostenského balíčku, příprava exportních akcí, vzdělávání, akce pro rodinné firmy, začínající podnikatele, řemeslníky, gastronomy apod. Vše změnil Covid-19, po kterém již nic nebude tak, jako dřív. Rozhodující však bude podzim, kdy se očekává propad u výrobních firem, v průmyslu a u exportérů. I příští rok je proto velkým otazníkem.

Co podle Vás krize spojená s pandemií COVID-19 prozradila o českých firmách a živnostnících? Jsou schopni si v takové situaci poradit?
Covid-19 odhalil v plné nahotě, které firmy jsou obezřetné, jaké mají finanční rezervy a jak dovedou reagovat na kritické situace. Nejhůře na tom byli pochopitelně ti nejmenší, tedy OSVČ (zejména maminky s dětmi), kteří měli naprosto minimální finanční rezervy, 14 dní po vyhlášení nouzového stavu „vláli ve větru“ a nevěděli, zda pro ně nějaká podpora bude připravena. Někteří zpanikařili, přerušili podnikání a přihlásili se na úřad práce. Po vyhlášení „pětadvacítky“ pro OSVČ a následného kompenzačního bonusu, se naprostá většina z nich vrátila ke svému podnikání. Znevýhodněni byli ti, co podnikali při zaměstnání, jednatelé malých s.r.o. či „dohodáři“. Poslední dvě jmenované skupiny se dočkaly nyní, ale podmínky jsou nastavené nesmyslně tak, že je to jen „mnoho povyku pro nic“, většina z nich na podporu nedosáhne. Řada malých firem si však poradila velmi rychle a flexibilně, zavedly obratem doporučená hygienická opatření a postupy ve firmě pro ochranu před zavlečením nákazy Covid-19 a řadu úsporných opatření. Firmám pomohl také program Antivirus pro udržení zaměstnanosti, i když ve srovnání se zahraničím je slabý, mzdy jsou pro firmy největší položkou a nejvíce krvácí na cash. Covid-19 také změnil marketingové a obchodní strategie firem, skokově zvýšil digitalizaci, v online prostoru se začaly pohybovat i výrobní firmy a někteří podnikatelé využili krizi jako příležitost a obratem změnili předmět podnikání. Podnikatelé se obecně chovali velmi realisticky a obezřetně, řada z nich využila všechny kompenzační příležitosti ze strany státu, ovšem velmi rozumně se postavili také ke svému případnému zadlužování a nabízeným úvěrům. I z toho důvodu např. programu COVID III využila dosud jen cca čtvrtina malých a středních podniků. Ostatní využívají vlastní rezervy a úspory a spíše vyčkávají, jak se situace vyvine. Nejnovější průzkum agentury IPSOS pro naši Asociaci dokonce potvrdil, že třetina firem je na tom v současnosti stejně nebo dokonce lépe, než před koronakrizí. I proto jsme letos vyhlásili Cenu AMSP ČR za úspěšné a inspirativní překonání krizového období koronaviru – vítěze vyhlásíme na naší největší akci v roce, Dni podnikatelů ČR. Ten se uskuteční 3. listopadu 2020 v Praze.

Velký význam pro českou ekonomiku mají rodinné firmy. Vaše Asociace pro ně připravila projekt Registrace rodinných podniků České republiky. Můžete nám jej více přiblížit?
Dobrou zprávou je, že jako tahouni v krizi se projevily rodinné firmy, které se semkly k tomu, aby ochránily svůj byznys, a zároveň projevily zájem investovat. To je zásadní pozitivní zpráva nejen pro nás, ale zejména pro vládu. Naše asociace pro tříletém úsilí prosadila v květnu 2019 definici rodinného podnikání v ČR tak, jak k tomu vyzývá všechny státy EU Evropský parlament. Od 1. března 2020 běží plná verze oficiální registrace, kterou administrujeme v Asociaci malých a středních podniků a živnostníků ČR. Firmy či živnosti, které definici splní, obdrží Osvědčení a jsou zaneseny do veřejného Registru rodinných podniků na portálu Ministerstva průmyslu a obchodu Businessinfo.cz. Osvědčení je vstupenkou k dalším benefitům pro rodinné firmy. V průběhu registrace, a to za nouzového stavu, se nám podařilo ještě definici rozšířit o rodinné příslušníky na pozicích zaměstnanců, kteří v původní definici nebyli. To považujeme také za velký úspěch. Právě tento týden jsme registrovali 300. rodinnou firmu. Letos jsme také vyhlásili 1. ročník soutěže o Národní ceny ČR za kvalitu v rodinném podnikání a vítěze oznámíme v únoru 2021 na Pražském hradě.

Hlavním projektem AMSP ČR je letos „Rok malého podnikání 2020“. Co je jeho cílem? Komu je určen? 
Rok malého podnikání 2020 navazuje na předcházející projekty AMSP ČR Rok řemesel 2016, Rok venkova 2017, Rok rodinného podnikání 2018 a Rok digitálního podnikání 2019. Letos jsme se zaměřili na dvě cílové skupiny, a to na živnostníky a malé firmy do 50 zaměstnanců. Hlavním cílem projektu je růst. U OSVČ jde především o stabilizaci a zjednodušení podnikání, u firem zejména o podporu finálních produktů a vyšší přidanou hodnotu.

Co připravujete pro následující rok? Je možné již něco prozradit?
V AMSP ČR se stále něco děje a rozhodně připravujeme na příští rok také velký projekt. Ale ještě jeho téma nyní neprozradíme ?

Informace o projektu Rodinný podnik naleznete ZDE
Podpora AMSPČR v rámci iniciativy #restartpodnikani / PODPORY V ČESKU

Další články

OCENĚNÍ ČESKÝCH PODNIKATELEK

Ocenění Českých Podnikatelek stojí na Vaší straně. Vnímáme Vaše potřeby, hledáme řešení a poskytujeme informace a inspiraci.

Auditor

Logo - ECOVIS FACTA

Hlavní partner

Logo - Microsoft

Partneři

Logo - ASOCIACE MALÝCH A STŘEDNÍCH PODNIKŮ A ŽIVNOSTNÍKŮ ČR
Logo - Alukov
Logo - Barna Medical s.r.o.
Logo - BEWIT
Logo - ČESKÁ MINCOVNA
Logo - ČSOB
Logo - ETERNAL by Helena
Logo - EVOLVE
Logo - DANDELION
Logo - DOBRÁ TISKÁRNA
Logo - DoxoLogic
Logo - IcyBear
Logo - IDC - FOOD, s.r.o.
Logo - IN-EKO TEAM s.r.o.
Logo - Kv.Řezáč, s.r.o.
Logo - Mediarex Communications
Logo - Nadační fond Jany Zimové
Logo - OGILVY
Logo - Photodienst Brno
Logo - RESPILON
Logo - TALERS
Logo - VERE PRAGUE
Logo - ZÁMEK LOUČEŇ

Partneři slavnostního dne

Logo - 201 consulting
Logo - AGRA GROUP
Logo - COSMETICS ATOK INTERNATIONAL
Logo - AUTO-BAYER
Logo - Copilot
Logo - ENVIROCONT s.r.o.
Logo - Chalk, spol. s r.o
Logo - KTA Technika s.r.o.
Logo - SAVE CZ
Logo - STOPRO BEK, s.r.o.
Logo - TROX Tech-Trade, s.r.o.

Dodavatelé

Logo -
Logo - Dermacol
Logo - Naturprodukt CZ
Logo - VINAŘSTVÍ MALÁNÍK – OSIČKA s.r.o.

Mediální partner

Logo - AGE
Logo - POSITIV Business & Style
Logo - Franchising.cz
Logo - TRADE NEWS
Logo - Inpublic Group
Logo - EPRAVO.CZ
Logo - ČR PLUS
Logo - HORIZONT POINT
Logo - RF HOBBY
Logo - MADAM BUSINESS
Logo - BRANDS & STORIES
Logo - BusinessInfo.cz