Majitelku textilní společnosti unuodesign Petru Plemlovou přivedla k podnikání potřeba postarat se o svou rodinu. Dnes zaměstnává více jak 50 lidí, z nichž převážnou část tvoří maminky. V uplynulém ročníku soutěže Ocenění Českých Podnikatelek si odnesla hned dvě ceny – za výjimečný růst a také za digitální transformaci.
Kdy jste se rozhodla, že začnete podnikat? Co Vás k tomu přimělo?
Již chvíli jsem si na mateřské krátila čas prodejem nespotřebovaných látek z vlastní šicí produkce na portálu Fler.cz. Když jsem ale zůstala na čtyři děti sama, vše se změnilo. Doslova mě situace donutila udělat z koníčka opravdovou práci.
Jak vznikl název unuodesign? Co to znamená?
Unuodesign je ve skutečnosti složenina slov unuo a design, unuo znamená v esperantu první neboli jedinečný. Vymýšlení názvu mi dalo pěkně zabrat, vždy mému skvělému nápadu na super vtipný, kreativní název padla nějaká ta past, tak říkajíc pod nohy. Název měl buď již registrovanou doménu a pokud náhodou ne, tak jsem jej našla zanesený na úřadě průmyslového vlastnictví. Veškeré české názvy a anglikanismy bohužel neprošly tímto sítem, dokonce ani italské názvy, a tak přišlo na řadu esperanto. V esperantu tak znamená unuo první, ale také jedinečný, což výborně identifikuje naši firmu.
Vaše firma vyrábí dětské oblečení nebo látkové plenky, prodáváte také metráž. Jak se v této branži u nás v současnosti podniká? Textilní průmysl měl u nás velkou tradici, jak je tomu dnes?
Textilní průmysl válcuje Čína, v Čechách většina textilek v 90. letech vymřela. Zejména šlo o přádelny, pletárny a další články řetězce podílejících se na výrobě látek. V posledních letech se pomalinku ve světě českého textilního průmyslu narodilo několik pletáren, avšak jejich produkce je tak malá, že v porovnání s polskými, tureckými ale také čínskými giganty je opravdu jen zrnkem v písku. Malá produkce a vysoká životní úroveň v Čechách, která zvyšuje mzdy oproti výše jmenovaným zemím, dělá české látky velmi drahými, na druhou stranu však také velmi kvalitními.
Řada firem dnes upozorňuje na problém nedostatku pracovníků. Vy zaměstnáváte zhruba 50 lidí, jak se Vám daří budovat jejich loajalitu?
Musím říci, že nemáme zásadní problém nacházet nové zaměstnance. Zaměřujeme se zejména na maminky a naše firemní kultura je spojená s rodinným životem. Pro ty, co hledají kreativní práci, příjemný kolektiv a jejich prioritou je rodina nikoli hvězdná kariéra v nadnárodní společnosti, je u nás připraveno místo.
Jaké jsou Vaše plány v horizontu následujících tří let? Jaké podnikatelské i nepodnikatelské výzvy máte před sebou?
Největší výzvou je pro nás poprat se s finanční krizí, která se na naši zemi nezadržitelně hrne. Dále bychom rádi přinesli českému trhu co největší množství zajímavých látek a naprosto skvěle padnoucího dětského oblečení, a to vše za přijatelné ceny. Pomocnou rukou k udržení cen pro naše zákazníky a našich marží by měla být automatizace procesů, kterou nám aktuálně zajištuje náš pickovací systém do skladů PICKI.cz.
V rámci soutěže Ocenění Českých Podnikatelek jste získala Cenu za výjimečný růst firmy. Co to pro Vás znamená?
Když PICKI.cz dostalo své první ocenění, byla jsem absolutně hrdá na své kolegy, kteří se na jeho vývoji podíleli. Odvedli skvělý kus práce, díky PICKI jsme dokázali narůst o dvojnásobek tržeb a prakticky jsme to zvládli se stejným počtem zaměstnanců v expedici. Díky této úspoře jsme si například mohli dovolit dát pod stromeček všem zaměstnancům 13. plat.
Odnesla jste si také Cenu za digitální transformaci pod patronací Microsoft. Jaké byly digitální inovace, které jste ve firmě zavedla?
Hlavní transformací mezi mořem malých, ale neméně významných, je rozhodně zmíněná aplikace PICKI.cz. Její název vychází ze slova “pick up”, neboli “pickovat”.... tedy vychystávat objednávky ve skladu. Myšlenka na PICKI přišla dávno před její realizací, kdy jsem si plně uvědomovala, že klasický přístup k podnikání je dlouhodobě neudržitelný. V době transformace e-shopového trhu, který je již obsazen velkými hráči jako Alza a Mall.cz, je prakticky nemožné s nimi držet krok. Nebyli jsme schopni vyhrávat v cenové politice srovnatelného zboží, jelikož nákupní síla těchto velkých korporací je ohromná. Největšími náklady každé firmy jsou rozhodně zaměstnanci, ale na jejich úkor jsme rozhodně nechtěli zvyšovat kladný hospodářský výsledek, který nám pomáhá růst. Jedinou cestu jsme tedy viděli v tolik omílané automatizaci, která zásadně šetří lidský kapitál a využívá jej velmi efektivně. Automatizace má však i druhou stranu své mince. Tou je její nesmírně vysoká cena a riziko, že při její implementaci dojde k ohrožení celého firemního procesu. Naše aplikace je levná, snadno implementovatelná, a to jsou podle mě základní body jejího úspěchu.
Ocenění Českých Podnikatelek stojí na Vaší straně. Vnímáme Vaše potřeby, hledáme řešení a poskytujeme informace a inspiraci.