Generální partner Další partneři
Úvodník 30. srpna 2016

Plujete po řece, nebo zatím kotvíte v zátoce?

Novodvorsky_print-e1464954456925-150x150

„Opravdu moudrý je ten, kdo pozná sám sebe,“ pravil kdysi Lev Nikolajevič Tolstoj. Tato myšlenka odkazuje ke zkušenosti, že odpovědi na řadu otázek, které si v životě klademe, máme dávno v sobě, jen si potřebujeme udělat prostor a čas na to, abychom si to podstatné uvědomili. Platí to zejména v dnešní době, kdy jsme přehlceni informacemi a daty, které často vůbec nestíháme a nedokážeme zpracovat, natož z nich vyvodit nějaký smysluplný závěr pro náš život. Stále více lidí, zejména ve vedoucích pozicích, se i proto uchyluje k pravidelné meditaci.

Nelekejte se, nečeká vás spirituální úvodník o pozitivních účincích meditace, ale velmi praktické zamyšlení o tom, jak dnešní podniky (ne)pracují s daty. Na firemní úrovni totiž zažíváme něco podobného a dovolil bych si parafrázovat velkého autora: „Opravdu moudrá a úspěšná firma je ta, která stále poznává sama sebe a svůj trh.“ Firmy všech velikostí dnes totiž doslova sedí na pokladu – neustále rostoucím objemu informací, od dat o zákaznících a obchodu až po trendy v odvětví.

Téměř vše, co dnes děláme, zanechává nějakou digitální stopu, která se hromadí kdesi v útrobách našich informačních systémů. Pokud se nimi naučíme pracovat, představují obrovskou konkurenční výhodu. Platí to zejména pro malé a střední podniky, protože většinu dat, která potřebují ke svému růstu, pravděpodobně už mají k dispozici, a cloudové nástroje na podchycení a analýzu v reálném čase jsou uživatelsky jednoduché a finančně velmi dostupné.

Potvrdil to i náš nedávný průzkum Náskok díky technologiím 2016. Malé a střední podniky, které umí těžit ze svých “velkých” dat, očekávají během příštích 12 měsíců růst – na rozdíl od těch, které data systematicky nepoužívají. Na evropské úrovni téměř polovina podniků využívajících aktivně svá data, očekává finanční růst. Mezi těmi, kdo s daty nepracují, je optimistická jen pětina. Tento trend se projevuje i v Česku – 43 % „datově zdatných“ podniků očekává růst oproti třetině těch, které s daty nepracují. Firmy, které umí vytěžit hodnotu ze svých dat, častěji vstupují na nové trhy, mají produktivnější obchodní týmy a dokážou navázat pevnější vztah se svými zákazníky.

Za zmínku stojí také oblast prediktivních analýz, kdy na základě dostatečně velkého objemu dat z minulosti dokážete velmi přesně předvídat budoucí trendy – například jak rychle se opotřebuje ta či ona součástka ve stroji, jakou službu bude zřejmě potřebovat dlouholetý zákazník či jaký obraz by namaloval Rembrandt, kdyby žil o pár let déle. (Nevěříte? Podívejte se sem!)

Globální šéf Microsoftu, Satya Nadella, nedávno přirovnal data k elektřině dnešní doby. Je to velmi trefné, protože elektřina musí proudit a my se doslova učíme řídit svůj podnik jako loď na datové řece, jejíž proud nás nese k novým trhům a příležitostem. V poslední době se začíná mluvit o tzv. datových jezerech, situaci, kdy data bezúčelně leží, zastarávají a nepřinášejí hodnotu. Jak jste na tom vy? Plujete rychleji než proud, nebo jste uvízli na “voleji”? Datová ekonomika se rychle a nezadržitelně rozjíždí a pokud potřebujete pomoci rozvinout plachty či vyškolit kormidelníka, velmi rádi vám pomůžeme.

A jelikož právě začíná i skutečná vodácká sezóna, rozloučím se s Vámi tentokrát tradičním vodáckým pozdravem: Ahoj a šťastnou plavbu!

 

Videomedailonky

vítězek 10. ročníku OCP

Eva Hronová

REVATECH

1. MÍSTO

Malá společnost

Zdenka Homolová

NEREZ CIDLINA

1. MÍSTO

Střední společnost

Lucie Tomášková

LT Sezam

1. MÍSTO

Velká společnost

Darina Vodrážková

DAQUAS

CENA ČSOB

VÝJIMEČNÁ PODNIKATELKA

Eva Dokoupilová

MEDICAL PLUS

CENA ZA INOVATIVNÍ ŘEŠENÍ

pod patronací České pojišťovny

Michaela Povýšilová

TECHNOAQUA

CENA ZA DIGITÁLNÍ TRANSFORMACI

pod patronací Microsoft,

Sylva Jílková

TERMSTAV

VÝJIMEČNÝ RŮST FIRMY